Q-Parts JMPB Onderdelen
Gebruikersnaam: Wachtwoord:  Onthoudt mij?     
> Topic watcher  
Wat te doen als je brommer kapot is
Author : Timmetje / Datum : 20:13 23-02-10
Commentaar : (0)
Geef deze How To een cijfer!:
Oke, ik weet niet of dit een echte how-to is of iets in die trant, maar ik probeer het maar gewoon. Mijn doel is om hier een uitgebreid stappenplan van te maken over wat het zou kunnen zijn als je brommer niet meer loopt. Ideeen, tips of andere opmerkingen altijd welkom.

Oke, genoeg gelult, mijn brom is kaput, wat is het?

Stap 1:
Wat doet hij niet meer?

A. Er komt geen/te weinig benzine meer door, Ga naar 1.
B. En komt geen/te weinig lucht meer door, Ga naar 2.
C. Hij geeft geen (goede) vonk, Ga naar 3.
D. Heel mijn blok zit vast, Ga naar 4.
E. Mijn probleem staat hier niet bij, Ga naar 5.
F. Ik heb geen idee wat er mis mee is, Ga naar 6.



1. En komt geen/te weinig benzine in mijn blok

1. Benzineslangetje verstopt
Dit kun je makkelijk checken door middel van of je benzine slangetje te kijken, of gewoon een nieuwe te kopen (kost bijna niets)
2. Spoeier verstopt
Als je spoeier verstopt is, moet je vlotterbak openhalen (grote bakje onderaan) en je spoeier schoonmaken. Kost helemaal niets.
3. Valse lucht
Het kan ook zijn dat je carberateur valse lucht schept, hierdoor doet je het meestal nog wel, maar slecht. Je brommer zuigt meer lucht aan als normaal, omdat er ergens niet goed vast zit, of pakkingen lekken. Je carberateur dus goed nakijken. Kost hooguit een pakking, ook bijna niets dus.
4. Vacuum zuigen
Het kan zijn dat je benzinetank of vlotterbak vacuum trekt, hierdoor loopt je brommer wel goed, alleen valt hij na een tijdje uit met een geen benzine geluidje. Oplossing is meestal simpel: andere tankdop met luchtslang halen, of je benzineslangetje anders instaleren, zodat hij niet onder je ingang van je carberateur komt.
5. Te kleine spoeier
Als je een te kleine spoeier hebt, dan komt er teveel lucht bij je mengsel. Dit zorg voor op top overtoeren van je cilinder, wat zeer slecht is en tot een warmloper (je brommer valt uit, en is behoorlijk warm, kan krassen in je cilinder veroorzaken) of een vast loper ( je zuiger loopt vast in je cilinder, je hoort dan 1 harde tak en je hebt een slippend achterwiel).
Dit kun je voorkomen/oplossen door een grotere spoeier in je brommer te doen.



2. Er komt geen/te weinig lucht in mijn blok?

1. Luchtfilter verstopt
In sommige gevallen kan het zijn dat je luchtfilter verstopt is geraakt d.m.v. vuiligheid en dergelijker. Keertje schoonmaken en/of ander ander filtertje. Nieuw filterje is ongeveer 10 euro.
2. Te grote spoeier
Het kan ook zijn dat je een te grote spoeier in je brommer hebt, hierdoor wordt je mengsel van benzine/lucht veels te rijk (teveel benzine dus). Dit kun je simpelweg voorkomen door een kleine spoeier te kopen. Een iets te grote spoeier is niet erg, een te kleine is wel erg, dit kan warmlopers of vastlopers veroorzaken.



3. Mijn brommer heeft geen (goede) vonk?

1. Afstelling ontsteking
Als je ontsteking verkeerd is afgestelt, is hij moeilijk aan te krijgen, en loopt niet mooi. Om dit op te lossen moet je het tijdstip van de onsteking verzetten, bij een vespa ciao, tot zover ik weet, naar 0.4-0.45. Hier heb ik verder geen ervaring mee.
2. Condensator kapot
Je condensator kan ook kapot zijn, hierdoor vonkt je brommer zeer slecht, en soms helemaal niet. Een condensator kopen kost hooguit een paar euro, alleen het vervangen is wat moeilijker. Solderen werkt wel, maar het is best een rotklusje.
3. Onstekingsspoel kapot
Als je onstekingsspoel kapot is, vonkt je brommer helemaal niet meer. Deze zul je opnieuw moeten laten draaien, of je kunt natuurlijk een nieuwe ontstekening kopen. Prijs van spoelen opnieuw laten draaien weet ik niet.

Dit is het tot nu toe... Hij is nog niet af, tips/bijvoegingen graag posten, ik weet trouwens niet of dit hier goed staat, maar anders moet je het maar verplaatsen.

Hopelijk heb ik je kunnen helpen :)